Az iskolaérettség nem egy nap alatt születik. Nem is egy-egy mérés eredménye mutatja meg, hogy „készen van-e már” a gyermek. Az iskolaérettség folyamatos érés, amelynek alapjait évek alatt rakjuk le – játék közben, mozgásban, népi játékkal, közösségben.
A kérdés első sorban nem az, „iskolaérett-e” a gyermek❓, hanem az, hogy a környezete, a felnőttek mennyire tudnak hozzájárulni a biztonságos fejlődéséhez, mennyire tudják támogatni a természetes fejlődést.
Ez a bejegyzés most nem új tartalmat hoz, hanem rendszerez.
Egybegyűjtöttem azokat az írásokat, játékötleteket, adaptációs lehetőségeket amelyek az óvoda-iskola átmenet időszakában kapaszkodókat adhatnak. Mindazt, amit az óvodában még játékosan, szabadon lehet játszani, és amit az iskolában is lehet alkalmazni – a tanulás, az együttműködés, a kapcsolódás alapjaként.
Ez az összeállítás útitársa lehet pedagógusnak: segít rálátni, hol van még tér, lehetőség és játékos eszköz a gyermek támogatására. Társ a szülő kezében is – kapaszkodóként, ha otthon, szeretetteljes légkörben, játékokon keresztül szeretné gyermeke fejlődését támogatni. És egyben híd a gyermek számára: hogy játszva, örömmel, belső biztonsággal lépjen majd át az iskola kapuján.
A népi játék nem csupán a múlt hangját őrzi – jövőt is formál.
Ha tudatosan választunk közülük, nemcsak a szükséges kompetenciákat fejlesztjük, hanem a gyermek lelkét is erősítjük, tápláljuk.
Játsszuk végig együtt az óvodát! ❃
Konduktív etnopedagógia – a fejlődés természetes támogatásáért
A képekre, szövegekre kattintva találjátok meg a videókat! 🎥
Korábbi bejegyzések, melyek kapcsolódnak a témához:
❃ Játéktípusok életkor szerint
❃ Az idegrendszer érésének támogatása népi játékokkal
❃ Táncold át az óvodát, hogy élvezd az iskolát!
❃ Az agyféltekék összehangolása a népi játékok rendszerében
#egyensúlyérzék #agyféltekékösszehangolása #mozgáskoordináció
arcmutogató
ölbeli játék
Játékadaptációk
ujjasdi (ölbeli játék) játékadaptáció
tapsos játék
#ritmikusvonalak #dallamosformák
#ritmikusvonalak #dallamosformák
#agyféltekékösszehangolása
#rimtikusvonalak #dallamosformák
#agyféltekékösszehangolása
Egy meg egy az kettő, csipkebokor vessző.
Konduktív etnopedagógia – a fejlődés természetes támogatásáért
A konduktív etnopedagógia a néphagyomány pedagógiájának konduktív szemlélete – aktivizálás és rávezetés az önálló feladatmegoldásra, tanulásra. A holisztikus nevelési megközelítésben a készségek és képességek megalapozása és támogatása történik a népi játékokon keresztül életkornak megfelelően, egyéni képességekhez mérten. Ennek a tudatosítása és használata a prevenció alapja. A gyermekfolklór eszköztárának adaptálása és differenciálása egy olyan támogató környezetet biztosít, ahol a gyermek észrevétlenül fejlődik, megismeri a saját testét, környezetét, és testi-lelki-szellemi jóllétet biztosít, felkészítve az életre.
További több, mint 500 játék, mondóka, dal a Kuncogó-gyűjteményben!
A Kuncogó portékákat ITT találod.