Az iskolaérettség nem egy nap alatt születik. Nem is egy-egy mérés eredménye mutatja meg, hogy „készen van-e már” a gyermek. Az iskolaérettség folyamatos érés, amelynek alapjait évek alatt rakjuk le – játék közben, mozgásban, népi játékkal, közösségben.

A kérdés első sorban nem az, „iskolaérett-e” a gyermek❓, hanem az, hogy a környezete, a felnőttek mennyire tudnak hozzájárulni a biztonságos fejlődéséhez, mennyire tudják támogatni a természetes fejlődést.

Ez a bejegyzés most nem új tartalmat hoz, hanem rendszerez.
Egybegyűjtöttem azokat az írásokat, játékötleteket, adaptációs lehetőségeket amelyek az óvoda-iskola átmenet időszakában kapaszkodókat adhatnak. Mindazt, amit az óvodában még játékosan, szabadon lehet játszani, és amit az iskolában is lehet alkalmazni – a tanulás, az együttműködés, a kapcsolódás alapjaként.

Ez az összeállítás útitársa lehet pedagógusnak: segít rálátni, hol van még tér, lehetőség és játékos eszköz a gyermek támogatására. Társ a szülő kezében is – kapaszkodóként, ha otthon, szeretetteljes légkörben, játékokon keresztül szeretné gyermeke fejlődését támogatni. És egyben híd a gyermek számára: hogy játszva, örömmel, belső biztonsággal lépjen majd át az iskola kapuján.

A népi játék nem csupán a múlt hangját őrzi – jövőt is formál.

Ha tudatosan választunk közülük, nemcsak a szükséges kompetenciákat fejlesztjük, hanem a gyermek lelkét is erősítjük, tápláljuk.

Játsszuk végig együtt az óvodát! ❃

Konduktív etnopedagógia – a fejlődés természetes támogatásáért

A képekre, szövegekre kattintva találjátok meg a videókat! 🎥

szédikézés

#egyensúlyérzék #agyféltekékösszehangolása #mozgáskoordináció

arcmutogató 

ölbeli játék

Játékadaptációk

Megmásztam 10 hegyet

ujjasdi (ölbeli játék) játékadaptáció

Dió-só-mák

tapsos játék

Ritmikus hímes tojás

#ritmikusvonalak #dallamosformák

Dombon törik a diót

#ritmikusvonalak #dallamosformák

Kukorica – liba

#agyféltekékösszehangolása

Kuncogó medve

#rimtikusvonalak #dallamosformák

Kuncogó kéztorna

#agyféltekékösszehangolása

Játék a számokkal

Egy meg egy az kettő, csipkebokor vessző.

Konduktív etnopedagógia – a fejlődés természetes támogatásáért

konduktív etnopedagógia a néphagyomány pedagógiájának konduktív szemlélete – aktivizálás és rávezetés az önálló feladatmegoldásra, tanulásra. A holisztikus nevelési megközelítésben a készségek és képességek megalapozása és támogatása történik a népi játékokon keresztül életkornak megfelelően, egyéni képességekhez mérten. Ennek a tudatosítása és használata a prevenció alapja. A gyermekfolklór eszköztárának adaptálása és differenciálása egy olyan támogató környezetet biztosít, ahol a gyermek észrevétlenül fejlődik, megismeri a saját testét, környezetét, és testi-lelki-szellemi jóllétet biztosít, felkészítve az életre.

További több, mint 500 játék, mondóka, dal a Kuncogó-gyűjteményben!

A Kuncogó portékákat ITT találod.