Márton nap – november 11.

Közeledik Márton napja, mely ünnep számos gyermekközösségben megjelenik. Ilyenkor a legtöbb pedagógus hetekkel előtte keresi a libás játékokat, mondókákat, dalokat, mindent, aminek a témája kapcsolódik a libához.

De vajon, végig gondoltuk-e már, hogy ezek a játékok (pl.: libásdi, libás mondóka) mikor jelentek meg valójában?

El tudjuk képzelni egy fagyos novemberi napon? Nem igazán! Ezek a játéktípusok első sorban a a tavaszi és nyári ünnepkörhöz tartoznak. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ilyenkor nem jelenhetnek meg! Én magam is minden csoportomnál (baba-mama, ovis, iskolás) használtam és alkalmaztam, de fontos tudni, hogy ez első sorban egy jelenkori asszociáció.  Szent Márton kultusza és hagyománya hozta magával, hogy az év ezen szakában a pedagógiai keretek között megjelennek a libás témájú mondókák, játékok, melyek elmaradhatatlan elemei a Márton napi mulatságoknak.

Ehhez az ünnephez gyűjtöttem össze 10+1 ötletet, melyek még színesebbé tehetik a Márton-napi készülődést.

Mondókák

A mondókák mindig alkalomhoz kötöttek. A libás mondókákat általában libalegeltetéskor mondták.
A mondókák alkalmazása:
– egyenletes lüktetés tapsolása
– ritmus (pl. tá-tá-ti-ti-tá) tapsolása
– tapsolás párban (taps-össze)
– egyenletes lüktetés vagy ritmus kopogása pl. gesztenyével, dióval
– ökölütögetés, mindkét kéz össze, váltott kézzel földön
– helyben dobogás (egyenletes lüktetés, ritmus)
– térben mozgás (dobogás), vonulás, esetleg tapssal együtt
– taps/csettintés/kopogás/testrész megérintése (stb.), ha a “liba” szót hallja

5-6 éves kortól már maguk is kitalálhatnak hozzá mozdulatot és ritmust összekapcsolva.

A naphívogatót libalegeltetéskor mondogatták, énekelték a libapásztorok, akik nagyon fáztak a kora hajnali levegőn, mikor kihajtották az állatokat a legelőre.

Vonulós játék: 
A gyermekek egymás háta mögött állva (“libasorban”) megfogják az előttük álló vállát/derekát és vonulás közben éneklik. A “Lesz, lesz, ha a fene meg nem esz’ ” résznél megállnak, tapsolnak és a legvégén egy ugrással irányt váltanak, így aki a legutolsó volt a sorban, az lesz a vezető.

Még vidámabb a játék, ha játszunk a tempóval, énekelhetjük egészen lassan és gyorsan is.

ITT tudod meghallgatni. 🎶

A nyelvtörők leginkább alliteráción alapulnak, melyeket minél gyorsabban kell tudni kimondani egymás után. Vidám játék, mely észrevétlenül fejleszti az artikulációt is.

Ennek a tréfás/gúnyos dalnak csak egy részletét látjátok. A teljes dalt itt tudjátok meghallgatni🎶, illetve a játékvariációk ITT olvashatóak.

Párválasztó körjáték:
A gyermekek kézfogással körbe járnak, miközben éneklik.
A “rá, rá, rá” résznél mindenki válasz magának egy párt, akivel leguggol. Ha páratlanul játsszuk, akinek nem marad párja, a kör közepére áll.

Játékvariációk:
– többször ismételjük az első felét (“A gúnárom fekete…nem, nem, nem, nem talált a párjára”), ezáltal kiszámíthatatlan lesz a gyermekek számára (reakcióidő, auditív észlelés)
– nem körben, hanem szabadon a térben sétálunk
– kipróbálhatjuk úgy is, hogy párban maradunk, kézfogással forgunk, majd választunk egy másik párt magunknak

Hallgassátok meg! 🎶

Ez a népdal pedig szívemnek igen kedves, hiszen a Férjemtől hallottam először, hallgassátok meg Ti is! ☞ Meghallgatom 🎶

Használjátok szeretettel!

És kívánom, hogy játsszátok, énekeljétek bele minél több gyermek szívébe! ♥️
Kuncogással teli, vidám Márton napi mulatságokat kívánok! 🥰

A képeket megtaláljátok ITT.

További tartalmak ☞ Kuncogó

Konduktív etnopedagógia – a fejlődés természetes támogatásáért
www.kuncogo.hu

A Kuncogó YouTube csatornára ITT tudtok feliratkozni!