Tamásné Deme Boglárka vagyok, tanító, fejlesztő pedagógus, játék- és
szabadidőszervező tanár, Népmesekincstár mesefoglalkozás-vezető.

Pedagógusi munkám sokrétű, de minden szegmensében jelen van a játék és a mese.
A gyerekkoromban szüleimmel játszott játékok, nagyszüleimtől hallott mesék emlékei egy életre elkísérnek. Ezek az élmények, érzelmek az alapjai mai értékrendemnek.

Ha a gyermeknek nemcsak a testét eddzük, és a szellemét okítjuk, hanem a lelkével is törődünk, akkor nem csupán neveljük, de növeljük is őt. Azt gondolom, hogy ehhez a gyermek saját élményeire, cselekvési kedvére építve a népmesék, népi játékok, népdalok tudják
megteremteni a megfelelő légkört.

Küldetésemnek tekintem, hogy a meséken, játékokon keresztül a gyerekeknek olyan eszközöket, megoldási stratégiákat adjak, melyekkel segíthetem őket abban, hogy érzelmileg stabil, kiegyensúlyozott, boldogságra képes emberré váljanak. Egy-egy mese és a hozzá kapcsolódó népi játék segíti a gyerekeket önmaguk és társaik megismerésében, az új élethelyzet, feladatok közötti eligazodásban. Azt látom, hogy ezek által a gyerekek könnyebben fókuszálnak egymásra és a körülöttük lévő világra.

Magam is tapasztalom, és más-más korosztályú csoport mellett is meggyőződtem róla, hogy a
mondókák, játékok és a hozzájuk tartozó mozdulatsorok kinyitják a szívet-lelket, és örömöt
okoznak. A közös tevékenység élménye pedig csak fokozza ezt. Összekapcsol minket, egy
nyelvet beszélünk. Amikor egy-egy olvasásóra elején előkerülnek a cirógatók, arcsimogatók,
úgy tudunk a padtársunk felé fordulni, hogy szépnek látjuk, elfogadjuk minden hibájával
együtt. Ezt követően, ha egy feladatot párban kell megoldani, könnyedebben fog menni az is.

Írásórán az ujjacskák, tenyérkék megmozgatásához ott vannak az ujjasdik, a tapsoltatók,
melyek szintén valahol mélyen elraktározódtak a kisgyermekkor küszöbén édesanyánk ölében
ülve. A „Megmásztam öt hegyet…” vagy az „Erre kakas, erre tyúk…”  – és sorolhatnánk – ezeket az emlékeket, élményeket hozzák újra mozgásba, ami által biztonságban, ismerős helyzetben érezheti magát a kisdiák.

Kattints a videóért ☞

Alsós tanítóként az íráselőkészítés szakaszában rendszeresen használom a Kuncogó módszertanából a ritmikus vonalak-mondókák játékait. Azt tapasztalom, hogy felkelti a gyerekek érdeklődését, és nagyon jól segíti a lendületes vonalvezetést. Mielőtt a vonalrendszerben írunk, ezeken a rajzokon begyakoroljuk az íráselemeket, az irányokat. Az egyre nagyobb formáktól haladunk a kisebbek felé , sőt homokba rajzolva, vízzel festve betonra, de ágakból kirakva is játszuk.

A Kuncogó által közvetített konduktív etnopedagógiai szemlélet teljes mértékben illeszkedik
az általam is képviselt pedagógiához, holisztikus megközelítéshez:
a készségek és képességek megalapozása a népi gyermekjátékokon keresztül életkornak
megfelelően és egyéni képességekhez mérten.
( In.: Tatárné Nagy Ágnes: FejlesztÉsjáték-10. old.)

Népmesekincstár Meseműhely foglalkozások:

Miklósfa – hétfőnként 16:30-tól a Mindenki házában
Nagykanizsa – csütörtökönként 16:30-tól a Halis István Városi Könyvtárban


További információ:

Mesebőrönd